Tarinoita karvaisista aviomiehistä
Tyttö ja tiikeri kiinalaisena versiona; Gustave Dorén Ritari Siniparta antaa avaimet vaimolleen
Vasemmalla ehdotus "Lumivalko, ruusunpuna" -sadun karhuaviomieheksi, oikealla "Kaunotar ja peto"
Kansansaduissa on useita versioita tytöistä, jotka joutuvat naimaan villipedon. Ritari Siniparta ei ensin tunnu kuuluvan joukkoon. Hän on mies, joka sarjamurhaa vaimojaan. Hän antaa vaimolle talon avaimet, mutta kieltää katsomasta viimeiseen huoneeseen. Kun vaimo kuitenkin salaa avaa oven, hän löytää edeltäjiensä ruumiit.
Siniparralla on kuitenkin yksi silmiinpistävä tuntomerkki; hänellä on hyvin omituinen parta. Gustave Dorén kuvassa hän muistuttaa tavattomasti "Kaunotar ja peto" -sadun petoa.
Siniparralla on kuitenkin yksi silmiinpistävä tuntomerkki; hänellä on hyvin omituinen parta. Gustave Dorén kuvassa hän muistuttaa tavattomasti "Kaunotar ja peto" -sadun petoa.
Vasemmalla ehdotus "Lumivalko, ruusunpuna" -sadun karhuaviomieheksi, oikealla "Kaunotar ja peto"
Saduilla on muutakin yhteistä. Molemmissa kyseessä on sopimusavioliitto; kummassakin tarinassa vaimo on tottelematon miehelleen. "Kaunotar ja peto" -sadussa mies melkein kuolee, koska vaimo lähtee sukulaistensa luo eikä palaa sovittuna aikana. Kun vaimo ehtii hyvästelemään pedon ja tunnustaa rakastavansa tätä, peto muuttuu prinssiksi. Siniparran vaimo rikkoo pahemmin. Hän urkkii tietoonsa miehen entisen elämän, erityisesti tämän varhaisemman seksielämän. Siitä rangaistuksena hänelle käy kuten edellisillekin vaimoille, hän kuolee (tai hänen veljensä ehtivät viime tipassa pelastamaan hänet).
Karvaisuus on aikuisen miehen symboli. Saduissa heijastuu tyttömorsianten pelko, kun he joutuvat muuttamaan tuntemattoman, vanehmman miehen luo. Siniparta-taru kuvaa vaimolle esitettyä vaatimusta olla kiltti ja tottelevainen, tai käy todella huonosti. "Kaunotar ja peto" -sadussa vaimo tajuaa, että vanhempaakin miestä voi rakastaa, ja tarina päättyy onnellisesti. Sadussa "Lumivalko ja ruusunpuna" tyttö ei myöskään pelkää karhua, joka tulee taloon, vaan kutsuu tämän takkansa ääreen ja hoitaa häntä. Niinpä karhu osoittautuukin lumotuksi prinssiksi ja tarina päättyy onnellisesti.
Aasiassa tunnetaan tarinoita, jotka varoittavat tyttöjä seksuaalisuuden vaaroista. Intialaisessa "Tyttö ja tiikeri" -sadussa tyttö himoitsee jokaista näkemäänsä komeaa miestä ja päätyy heikkoutensa vuoksi muotoaan muuttavan tiikerin vaimoksi. Tässäkin tarinassa, kuten joissakin Siniparran versioissa, perheen miehet pelastavat tytön väkivaltaisen aviomiehen kynsistä. Uutta avioliittoa tyttö ei kuitenkaan enää voi solmia.
Satujen opetus: jos vaimo on kiltti, nöyrä ja hiljaa eikä katsele miehiä ennen avioliittoaan, hän voi löytää onnen vanhankin miehen sylissä. Jos hän on omapäinen, huonosti käy.
Karvaisuus on aikuisen miehen symboli. Saduissa heijastuu tyttömorsianten pelko, kun he joutuvat muuttamaan tuntemattoman, vanehmman miehen luo. Siniparta-taru kuvaa vaimolle esitettyä vaatimusta olla kiltti ja tottelevainen, tai käy todella huonosti. "Kaunotar ja peto" -sadussa vaimo tajuaa, että vanhempaakin miestä voi rakastaa, ja tarina päättyy onnellisesti. Sadussa "Lumivalko ja ruusunpuna" tyttö ei myöskään pelkää karhua, joka tulee taloon, vaan kutsuu tämän takkansa ääreen ja hoitaa häntä. Niinpä karhu osoittautuukin lumotuksi prinssiksi ja tarina päättyy onnellisesti.
Aasiassa tunnetaan tarinoita, jotka varoittavat tyttöjä seksuaalisuuden vaaroista. Intialaisessa "Tyttö ja tiikeri" -sadussa tyttö himoitsee jokaista näkemäänsä komeaa miestä ja päätyy heikkoutensa vuoksi muotoaan muuttavan tiikerin vaimoksi. Tässäkin tarinassa, kuten joissakin Siniparran versioissa, perheen miehet pelastavat tytön väkivaltaisen aviomiehen kynsistä. Uutta avioliittoa tyttö ei kuitenkaan enää voi solmia.
Satujen opetus: jos vaimo on kiltti, nöyrä ja hiljaa eikä katsele miehiä ennen avioliittoaan, hän voi löytää onnen vanhankin miehen sylissä. Jos hän on omapäinen, huonosti käy.
1 Comments:
Jos noita satuja ajattelee naisen seksuaalisen kasvamisen allegorioina, niin ne pelottavat, seksuaaliset ja aikuiset miehet kyllä hienosti jättävät naisen kehitysprosessille tilaa olemalla etäisiä. Minusta näissä saduissa siinä tapauksessa on myös aika tärkeä viesti siitä, että yksilön seksuaaliselle kasvulle on annettava aikaa ja rauhaa niin, että omiin tunteisiin ja tuntemuksiin tutustumiseen on riittävät mahdollisuudet.
Lähetä kommentti
<< Home