lauantaina, heinäkuuta 15, 2006

Luolataiteen syvempi olemus

Kivikauden huiluja ja Les Trois Freres -luolan huilua soittava shamaani

Iegor Reznikoff on tunnettu Suomessakin harmonisen laulun uranuurtajana. Hän teki jo vuonna 1988 oudon havainnon; kivikauden luolamaalaukset liittyvät lauluun. Reznikoffin havaintojen mukaan harmoniset lauluäänet resonoivat luolissa voimakkaimmin kohdissa, joissa maalauksia on eniten.

Luolamaalausten tutkijat ovat yrittäneet löytää selityksiä siihen, miksi maalauksia on useissa luolissa päällekkäin ja yhteen tungettuina. He ovat myös koettaneet löytää selityksiä siihen, miten maalarit ja heidän aikalaisensa ovat löytäneet tiensä luolien sokkeloissa. Resnikoff huomasi kokeissaan, että harmoniset ihmisäänet opastivat luolien sokkeloissa jopa ilman valoja - kaiut, äänen voimistuminen ja heikkeneminen johdattivat maalausten luo.

Paul Devereux alkoi tutkia äänen ominaisuuksia paleoliittisissä monumenteissa ja havaitsi, että useat hautakammiot ja Stonehengen kaltaiset monumentit on tehty äänivaikutus mielessä.

Devereux and a team of researchers began sonic testing of sites such as the Neolithic burial chamber Waylands Smithy on the Berkshire downs. Their research drew intriguing results. "We kept picking up this frequency, the chambers were resonating at 110 HZ which is the lower baritone range". This was echoed in sites such as Cornwall's Chun Quoit, a megalithic dolmen and Newgrange burial chamber in Ireland. This was to be one of only several discoveries made by the team.

Meidän näköön perustuva yhteiskuntamme unohtaa helposti, että satoja tuhansia vuosia ääni oli johtava aisti. Puhe, laulu, hyminä ja mahdollisesti resonoiva runonlausunta olivat hallitsevina. Itse asiassa musiikkia olisi pitänyt ajatella jo aikaisemmin. Vaikka useat musiikki-instrumentit valmistetaan materiaaleista, josita ei jää jälkiä, eräs varhaisimmista on Neandertal-ihmisten huilu, jonka iäksi on arvioitu 45 000 vuotta. Cro Magnon -esivanhempiemme norsunluu- ja joutsenenluuhuiluja on myös löydetty. 30 000 vuotta vanhaa huilua kuvataan todella sofistikoituneeksi. (Linkissä on huilulla soitettu ääninäyte.)

But it is the extraordinary sophistication of the newly discovered instrument that sets it apart from the swan-bone flutes. "This third flute is like a Rolls Royce compared with a Hyundai," says Conard. Its makers used mammoth ivory, the highest quality material available to them at the time, he says.

Carving a flute from solid ivory is much more demanding than making a flute from bird bones, which are already hollow. The crooked mammoth tusk had to be split and the two halves carefully hollowed out, then bound and glued together along a perfectly airtight seam.

Kun ajattelemme jääkauden ajan luolamaalauksia, meidän on ajateltava niitä gregoriaanisen kirkkomusiikin ja kirkkojen edeltäjinä - shamaani pukeutuneena eläimeksi, johtamassa palvojien joukkoa resonoimalla koko ruumiillaan, muut vastaamassa kuorona, ja pyhimmässä kohdassa shamaani soittaa, laulaa ja tanssii, ja muut säestävät ihmiskehon koko skaalalla. Sen on täytynyt olla vaikuttava, jopa pyhä kokemus.


Tanssiva hahmo Les Trois freres -luolasta - joko shamaani tai Eläinten Herra -hahmo, jota rituaalilla kutsuttiin

1 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Hei tiedätkö mitä.. olen nähnyt tollasen, kun olin oikein kunnon kuumeessa? Vilkasin ovesta ulos pihalle ja toi katsoi takas, just samanlaisessa asennossa? Ja lähti jolkottelemaan eteenpäin. Outoa..(yleensä mulle ei nouse edes kuume)

Tapahtumasta on ainakin 13 vuotta, mutta muistan selvästi.. olipa yllätys nähdä tollanen netistä?

11:08 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home