Antonello daMessinan hymy
Antonello da Messina: Marian ilmestys
Donald Sassoon mainitsee kirjassaan "Mona Lisa", että Leonardo da Vincin kuuluisa maalaus oli aikanaan poikkeuksellinen, koska renessanssiajan muotokuvat eivät yleensä hymyilleet eikä niissä näkynyt käsiä. Ainakin Leonardon aikalainen Antonello da Messina kuvasi useastikin mallinsa hymyilevinä.
Ainakin "hymyilevällä miehellä" on hyvinkin veikeä ja ilkikurinen ilme. Tämä mies olisi ollut kiinnostava tavata.
Antonello da Messina oli varsin tunnettu Etelä-Italiassa. Hän syntyi Messinassa ja siellä hän myös kuoli. Elämänsä aikana hän maalasi Napolissa, joka oli vilkas kulttuurikeskus 1400-luvun lopulla, ja Calabriassa. Antonello oppi muotokuviensa asettelun flaamilaisesta taiteesta. Italiassa profiilikuva oli 1400-luvulla yleisin.
Messinassa on hänen tunnetuin työnsä, "Marian ilmestys", jonka hymy ei jää jälkeen Mona Lisasta.
Maria kuuntelee enkelin puhetta mietteissään. Hän on kohottanut kätensä tervehdykseen, mutta hänen ajatuksensa ovat ehkä vielä kirjassa, joka on hänen edessään. Hän ei näytä hämmästyneeltä eikä säikähtäneeltä. Hänen silmänsä ovat mietteliäät, mutta suupielissä leikkii hymynkare. Mitä kauemmin kuvaa katselee, sitä enemmän haluaisi tietää: "Mitä hän ajattelee?" Tällä kohtaa evenkeliumeissa ei ole lausetta, joka kertoisi siitä, mutta Antonello on ehkä ajatellut toista kohtaa: "Maria kätki nämä sanat ja tutkiskeli niitä sydämessään."
Antonellon toisellakin madonnalla on ovela ilme. Lapsi riippuu hänen kaulassaan, mutta äiti ajattelee omiaan.
Myös hänen miehistä maalaamissaan kuvissa on usein tämä hienovarainen hymy, joka tuntuu viittaavan mallin yksityisiin ajatuksiin. Ehkä he pitkien maalausistuntojen aikana vajosivat mietteisiinsä ja taiteilija tavoitti ilmeen; ehkä Antonello antoi viihdyttää mallejaan musiikilla, kuten Leonardon kerrotaan tehneen.
Vaikka "Marian ilmestys" on ainoa Antonellon maalaus, jossa mallin kädet näkyvät, hymy ei suinkaan ollut Leonardon yksinoikeus.
Ainakin "hymyilevällä miehellä" on hyvinkin veikeä ja ilkikurinen ilme. Tämä mies olisi ollut kiinnostava tavata.
Antonello da Messina oli varsin tunnettu Etelä-Italiassa. Hän syntyi Messinassa ja siellä hän myös kuoli. Elämänsä aikana hän maalasi Napolissa, joka oli vilkas kulttuurikeskus 1400-luvun lopulla, ja Calabriassa. Antonello oppi muotokuviensa asettelun flaamilaisesta taiteesta. Italiassa profiilikuva oli 1400-luvulla yleisin.
Messinassa on hänen tunnetuin työnsä, "Marian ilmestys", jonka hymy ei jää jälkeen Mona Lisasta.
Maria kuuntelee enkelin puhetta mietteissään. Hän on kohottanut kätensä tervehdykseen, mutta hänen ajatuksensa ovat ehkä vielä kirjassa, joka on hänen edessään. Hän ei näytä hämmästyneeltä eikä säikähtäneeltä. Hänen silmänsä ovat mietteliäät, mutta suupielissä leikkii hymynkare. Mitä kauemmin kuvaa katselee, sitä enemmän haluaisi tietää: "Mitä hän ajattelee?" Tällä kohtaa evenkeliumeissa ei ole lausetta, joka kertoisi siitä, mutta Antonello on ehkä ajatellut toista kohtaa: "Maria kätki nämä sanat ja tutkiskeli niitä sydämessään."
Antonellon toisellakin madonnalla on ovela ilme. Lapsi riippuu hänen kaulassaan, mutta äiti ajattelee omiaan.
Myös hänen miehistä maalaamissaan kuvissa on usein tämä hienovarainen hymy, joka tuntuu viittaavan mallin yksityisiin ajatuksiin. Ehkä he pitkien maalausistuntojen aikana vajosivat mietteisiinsä ja taiteilija tavoitti ilmeen; ehkä Antonello antoi viihdyttää mallejaan musiikilla, kuten Leonardon kerrotaan tehneen.
Vaikka "Marian ilmestys" on ainoa Antonellon maalaus, jossa mallin kädet näkyvät, hymy ei suinkaan ollut Leonardon yksinoikeus.
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home