keskiviikkona, marraskuuta 30, 2005

Great Western


Great Western 1870-luvulla aamunkoitossa

Rautatiet ovat romanttisia juttuja, ja usein myös dramaattisia. 30. marraskuuta vuonna 1845 oli dramaattinen päivä Englannin rautatiehistoriassa.

Tarina alkoi jo vuonna 1833, jolloin "Great Western" -rautatieyhtön johtoon nousi 27-vuotias insinööri Isambard Kingdom Brunel (kuka antaa lapselleen nimeksi Kingdom - Kuningaskunta?). Hän alkoi suunnitella ja rakentaa rautatieyhteyttä Bristolin, Bathin, Readingin ja Lontoon välille. Bristol-Lontoo-linja sai lempinimen "Brunelin biljardi". Raideleveys oli huikeat 214 cm.

Rautateiden rakennus oli Englannissa villiä aikaa. Maa-alueita ostettiin ja työn tekivät 'navvies' -nimellä tunnetut työporukat. Nimi tulee sanasta 'navy', laivasto. Navvyt olivat hurjaa joukkoa, jota pelättiin kylissä, joiden alueelle he tunkeutuivat. Useat olivat irlantilaisia, joita Englannissa pidettiin vieraina tunkeutujina. Navvy-leireissä viina virtasi ja meno oli kuin Amerikan rautatieaikaan.

Kun 30. marraskuuta 1845 parlamentissa jaettiin rautatieoikeuksia, näkymä oli kuin Alaskassa kultaryntäyksen aikaan. Great Westernin pikajunan veturi hajosi Maidenheadissa ja kilpailevan yhtiön juna törmäsi siihen. Miehet loikkivat pakoon henkensä edestä. Suunnitelmia ja sopimuspapereita tuotiin parlamenttitalolle määräaikaan kello 12 mennessä; viimeiset ehtivät paikalle vähän yli ajan ja heittivät paperinsa sisään poliisin ohi oviaukosta. Poliisi heitteli paperit takaisin kadulle.

Great Western voitti kilpailun ja rakensi Paddingtonin aseman. Yhtiö rakensi 9000 mailia rautateitä 100 vuodessa, vaikka Isambard Brunel kuoli sydänkohtaukseen vuonna 1859. Rautatieyhtiö selvisi shokista ja toimii edelleen. Paddingtonin asema on yhä Great Westernin linjojen pääteasema.

Known admiringly to some as "God's Wonderful Railway", jocularly to others as the "Great Way Round" (some of its earliest routes were not the most direct), and by some as the "Goes When Ready" due to the casual way in which some of its branch lines were run, it gained great fame as the "Holiday Railway", taking huge numbers of people to resorts in the southwest.