Pyhä ja tuomittu Narmada-joki
Narmada-jokea
Narmada on Intian pyhistä joista pyhin. Puhdistaakseen itsensä pyhiinvaeltajan on kylvettävä Gangesissa, rukoiltava seitsemän päivää Yamunan rannoilla, mutta pelkkä silmäys Narmadaan riittää pesemään synnit pois. Itse Gangeksen sanotaan kylpevän kerran vuodessa Narmadassa vapautuakseen keräämistään synneistä - joko tumman naisen tai mustan lehmän hahmossa.
Narmadan rannoilla on teak-metsiä, temppeleitä ja teeviljelmiä. Pyhiinvaeltajat matkaavat joen suulta sen lähteille saakka. Joen rannoilla asuu puolitoista miljoonaa ihmistä Intian rikkaimmalla viljelymaalla.
Pian tämä kaikki on mennyttä. Siitä asti kun Nehru sanoi: "Padot ovat meidän temppeleitämme", Narmadan patoamista on suunniteltu. Työ on viivästynyt, koska kolme Intian osavaltiota on kiistellyt kuluista ja voitoista, mutta nyt Narmadaan ollaan rakentamassa 30 suurta, 135 keskikokoista ja 3000 pientä patoa, jotka käytännössä muuttavat sen joesta riviksi patoaltaita. 200 000 - 400 000 ihmistä joutuu muuttamaan, miljoonan muun elinkeino tuhoutuu. Useimmat oat adivaseja, Intian alkuperäisiä heimoja. Luonnontuhojen pelätään olevan vielä mittavammat - keinokasteltu maa suolaantuu ja käy suureksi osaksi tuottamattomaksi, luonto tuhoutuu, ja suurpatojen pelätään aiheuttavan maanjäristyksiä.
Narmadan patohanke on aiheuttanut kansanliikkeitä, jotka johtivat siihen, että World Bank veti takaisin taloudellisen tukensa. Intian valtio ei kuitenkaan luovu hankkeesta. Alue on muutettu tiukaksi poliisivaltioksi ja työt jatkuvat aseiden voimalla. "Narmadan ystävät" -järjestö jatkaa taisteluaan; sen näkyvistä hahmoista voi mainita kirjailija Arundhati Royn. Näyttää silti varmalta, että Narmada on tuomittu.
Sardar Sarovarin pato
Kerrotaan että Shiva, Maailmojen Luoja ja Tuhooja, saavutti niin syvän askeettisen transsitilan, että hänen ruumiistaan alkoi virrata hikeä puroina pitkin vuoren rinteitä. Hikivuo otti naisen hahmon. Tämä kaunis neitsyt sai kaikessa viattomuudessaan askeetit himoitsemaan itseään, kun hän ilmestyi heidän eteensä milloin tanssivana neitona, milloin romanttisena uneksujana, milloin viettelijättärenä, jonka ruumis oli himosta raukea. Neidon kekseliäät muodonmuutokset huvittivat Shivaa niin suuresti, että hän antoi neidolle nimen Narmada, Ilahduttava, ja siunasi hänet sanoen: "Sinä olet oleva ikuisesti pyhä, ikuisesti ehtymätön."
- Gita Mehta: Joen sutra
Narmada on Intian pyhistä joista pyhin. Puhdistaakseen itsensä pyhiinvaeltajan on kylvettävä Gangesissa, rukoiltava seitsemän päivää Yamunan rannoilla, mutta pelkkä silmäys Narmadaan riittää pesemään synnit pois. Itse Gangeksen sanotaan kylpevän kerran vuodessa Narmadassa vapautuakseen keräämistään synneistä - joko tumman naisen tai mustan lehmän hahmossa.
Narmadan rannoilla on teak-metsiä, temppeleitä ja teeviljelmiä. Pyhiinvaeltajat matkaavat joen suulta sen lähteille saakka. Joen rannoilla asuu puolitoista miljoonaa ihmistä Intian rikkaimmalla viljelymaalla.
Pian tämä kaikki on mennyttä. Siitä asti kun Nehru sanoi: "Padot ovat meidän temppeleitämme", Narmadan patoamista on suunniteltu. Työ on viivästynyt, koska kolme Intian osavaltiota on kiistellyt kuluista ja voitoista, mutta nyt Narmadaan ollaan rakentamassa 30 suurta, 135 keskikokoista ja 3000 pientä patoa, jotka käytännössä muuttavat sen joesta riviksi patoaltaita. 200 000 - 400 000 ihmistä joutuu muuttamaan, miljoonan muun elinkeino tuhoutuu. Useimmat oat adivaseja, Intian alkuperäisiä heimoja. Luonnontuhojen pelätään olevan vielä mittavammat - keinokasteltu maa suolaantuu ja käy suureksi osaksi tuottamattomaksi, luonto tuhoutuu, ja suurpatojen pelätään aiheuttavan maanjäristyksiä.
Narmadan patohanke on aiheuttanut kansanliikkeitä, jotka johtivat siihen, että World Bank veti takaisin taloudellisen tukensa. Intian valtio ei kuitenkaan luovu hankkeesta. Alue on muutettu tiukaksi poliisivaltioksi ja työt jatkuvat aseiden voimalla. "Narmadan ystävät" -järjestö jatkaa taisteluaan; sen näkyvistä hahmoista voi mainita kirjailija Arundhati Royn. Näyttää silti varmalta, että Narmada on tuomittu.
Sardar Sarovarin pato
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home