torstaina, syyskuuta 28, 2006

Lauttaretkellä Filippiineillä

Ystävällinen yhteydenotto eilen sai minut taas muistamaan Filippiinien pahimman laivaturman, Donna Pazin. Donna Paz törmäsi vuonna 1987 öljytankkeriin, syttyi tuleen ja upposi. 4341 ihmistä kuoli. Varustamo oli Sulpicio Lines, jolla on ollut muitakin onnettomuuksia. Dona Marilyn upposi myrskyssä vuotta myöhemmin ja vei mukanaan 250 ihmistä. Se on nyt sukelluskohde Malapascuan saarilla.

Kiinnostuin Sulpicio Lines -yhtiöstä. Sen perusti amoylainen kauppias veljineen ja sisarineen. He tulivat Filippiineille vuonna 1919 ja aloittivat 50 tonnin purjealuksella. Nyt Sulpicio Lines omistaa 16 matkustaja- ja 16 rahtialusta, hinaajia, konttisatamia ja paljon muuta. Ehkä ei kovin kauan. Donna Paz ei ollut varustamon vika, vaan alimiehitetyn tankkialuksen, jonka sivuvalot olivat rikki ja päällystö tutkimuksen mukaan hytissä pelaamassa korttia. Sen sijaan Dona Marilyn herätti epäilyksiä; sen ei olisi pitänyt upota sen suuruusluokan myrskyssä. Molemmat alukset olivat reippaasti ylikansoitettuja - Dona Paz olisi saanut kuljettaa puoltatoista tuhatta matkustajaa eikä yli neljää tuhatta.

Lisää seurasi. Princess of the Orient upposi vuonna 1998 alle tunnissa; ainakin 100 kuollutta ja kadonnutta. Miehistö pakeni varoittamatta matkustajia. Aluksen epäiltiin olleen raskaassa ylilastissa, ja sillä oli ollut tulipalo vuotta aikaisemmin. Paljon pienemmät alukset selvisivät samasta trooppisesta myrskystä.

Princess of the World syttyi tuleen vuonna 2005. Matkustajat pelastettiin toiseen alukseen. Tulipalon syyksi epäillään terrorismia; samoilla vesillä oli tehty terrori-iskuja matkustajalauttoja vastaan. Tämä keväänä Filipina Princess ajoi rantaan myskyssä. Yli 700 matkastajaa pelastettiin. Elokuussa rantaan ajoi "Princess of the Universe"; matkustajat pelastettiin. "Tacloban Princess" -lautan konehuoneessa räjähti vuonna 2002, kuusi miehistön jäsentä kuoli.

Samaan aikaan varustamolle alkoivat kiroukset palata yöpuulle. Filippiinien korkein oikeus on määrännyt varustamon maksamaan suuria korvauksia Dona Pazin matkustajien omaisille. Varustamon tankkilaivan omistajille esittämä vastakanne ei mennyt läpi, vaikka tankkerin todettiin olleen "kelluva uhka".

Sulpicio Linesin henkilökunta sai tarpeekseen kehnoista työoloista, vaarallisen huonokuntoisista laivoista ja maksamattomista ylitöistä ja perusti oman ammattiyhdistyksen. Heitä on sen jälkeen erotettu, uhkailtu aseella ja pidätetty. Tällä tavoin ei tehdä onnellisia laivoja. Turisteja onkin varoiteltu yleisesti Filippiinien autolautoista.

Sulpicio Lines ei ole ainoa varustamo, jolla on ongelmia. Esimerkkinä olkoon Maria Carmela, joka vuonna 2002 syttyi tuleen ja paloi kymmenessä minuutissa. Vain 23 kuollutta.

Filippiinien varustamot ostavat lauttansa pääosin käytettyinä Japanista ja ne ovat vähintään 20 vuotta vanhoja. Matkustajia ahdetaan niin paljon kuin alukseen sopii ja kapteenit lähtevät vaikka taifuunin keskelle, jos aikataulu niin määrää. Onnellista matkaa!

Maria Carmela palaa