torstaina, kesäkuuta 30, 2005

Colasota

Coca-Cola on kehittynyt maailman suosituimmaksi juomaksi vuodesta 1886, jolloin se keksittiin. Huhu väittää, että alkuperäisessä sekoituksessa olisi ollut kokaiinia, mutta se on vaihdettu kofeiiniksi. Amerikkalaiseen tapaan Coca-Colalla on oma keskus nimeltään "World of Coca-Cola", jossa on useita gallerioita, esimerkkinä


Every Day...Everywhere, the third gallery, presents a dazzling, musical film on the international character of Coca-Cola. Presented in stunning, high-definition projection and StereoSurround sound, this film gives a special look at the truly global "flavor" of Coca-Cola, from the Pyramids at Giza to the Harbor in Hong Kong.



Coca-Colan amerikkalainen kilpailija, Pepsi-Cola, seuraa hyvänä kakkosena. Juomat kerävät vuorotellen pisteitä; viimeksi Coca-Cola todettiin Israelin suosituimmaksi juomaksi, kun taas Syyria vapautti Pepsi-Colan mustalta listalta, jolla se oli riutunut puoli vuosisataa. Molemmat tietenkin mainostavat minkä ehtivät.




Molemmat colat ovat myös herättäneet vastustusta, enemmän kuitenkin Coca-Cola. Kilpailua on syntynyt erityisesti islamin maissa. Iranissa on kehitetty Zamzam-cola, jota mainostetaan pyhiinvaeltajien juomaksi (Zamzam on Mekassa sijaitseva pyhä lähde). Mecca-Cola taas vetoaa palestiinalaisten asiaan ja vakuuttaa panevansa voitot hyväntekeväisyyteen. Boikotti-idea islamilaisten colajuomien hyväksi on levinnyt yli muslimimaailman.



Mecca-Colan ja Coca-Colan mainostytöt

Muistakin syistä Coca-Colaa vastustetaan. Sen väitetään kohtelevan työntekijöitään kaltoin ja jopa syytteitä ay-aktiivien murhasta on liikkeellä. Venäjällä Pietarin Coca-Cola-tehtaan työläiset ovat lakossa, jota halutaan tukea boikotilla ja pieni ryhmittymä duumassa vaatii jopa lakia colajuomia vastaan. Todennäköistä on, että Coca-Cola jatkaa voittokulkuaan - miten voi vastustaa yhtiötä, joka valmistautuu mainostamaan aivoneuroneiden avulla:

Scientists are scanning brain activity in the hopes of catching sight of the physical mechanisms that determine whether you prefer Coke over Pepsi.

The nascent research, known as "neuromarketing," could one day lead to new advertising strategies that directly stimulate hard-wired mental reflexes rather than appealing to fuzzy consumer attitudes.


2 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Hello Friend! I just came across your blog and wanted to
drop you a note telling you how impressed I was with
the information you have posted here.
Keep up the great work, you are providing a great resource on the Internet here!
If you have a moment, please make a visit to my wild bird supplies and feeders site.
Good luck in your endeavors!

1:23 ip.  
Anonymous Anonyymi said...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

6:26 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home