torstaina, heinäkuuta 07, 2005

Eläinpäiset jumalat




Lascauxin luolamaalaus

Felipe Fernandez-Armasto on pohtinut kirjassaan "So You Think You're Human?" ihmisten suhdetta eläimiin. Hänen mukaansa alkuperäinen uskonto oli shamanismi. Shamaanit tunsivat syvästi sukulaisuutensa eläimiin. Cro-Magnon-ihmisten luolamaalauksissa esiintyy eläinpäisiä ihmisiä ja totemimerkkejä, kuten yllä olevassa kuvassa, joka luultavasti esittää shamaania transsissa, linnunpäisenä ja totemilintu vierellään. Kuva on mahdollisesti metsästystaika; biisoni on haavoittunut keihääniskusta.

Useat luonnonkansat ovat kehtitäneet ajatuksen totemieläimistä. Mahdollisesti jo Cro-Magnon -ihmisellä oli totemeja. Luolamaalauksissa esiintyy vain harvoja eläinlajeja. Lascauxissa hevoset ovat hallitseva laji, Altamirassa biisonit. Australian alkuasukkaat jakautuvat tiukasti totemien mukaan. Intiaaneilla on sama käytäntö.

Kun ihmiset kesyttivät luonnon ja aloittivat maanviljelyksen, uskomuksissa voitti ajatus ihmisen herruudesta eläinten yli. Vanhoista kulttuureista Egypti säilytti vielä suhteensa eläimiin. Egyptiläisten jumalat olivat eläinpäisiä; ne pitivät yllä ihmisten ja eläinten suhdetta. Synnytyksen jumala oli sammakko, koska sammakot saavat paljon jälkeläisiä helposti. Kuninkaan oma jumala oli haukkajumala Horus, joka näki kaiken. Kuoleman jumaluus oli shakaali Anubis, joka liikkuu yön ja päivän rajalla.


Leijonanpäinen Sekhmet elämän merkki ankh kädessään

Vieläkin on monen vaikea uskoa, että ihmiset ovat samaa maata kuin eläimet. Vanhemmat kulttuurit olivat viisaampia. Tosin "new age" -väki pyrkii palaamaan totemiuskoon.