torstaina, syyskuuta 15, 2005

Ensimmäinen junaonnettomuus



Rocket-veturi

Rautatiet ovat vanhempi keksintö kuin höyryveturit. Ensin vaunuja vetivät hevoset; idea vaunujen kuljettamisesta kiskoilla saatiin kaivoksista. Liverpool ja Manchester -rautatieyhtiö siirtyi ensimmäisenä pelkiin höyryvetureihin. Vuonna 1829 yhtiö julisti kilpailun nopeimmasta höyryveturista. Sen voitti Stephensonien Rocket.

15. syyskuuta 1830 matkustajaliikenne Liverpool-Mancester-radalla avattiin juhlallisesti. Tilaisuuteen osallistui 600 matkustajaa. Johdossa oli Wellingtonin herttua ja joukossa oli muita arvovaltaisia henkilöitä, mm. parlamentin jäsen William Huskisson. Kahdeksan veturia, kaikki Stephensonien rakentamia, veti kahdeksaa nelivaunuista junaa. Arvokkaimmat vieraat sijoitettiin Northumbrian-veturin vetämiin vaunuihin. Toisella raiteella kulkivat peräkkäin seitsemän muuta junaa, kärjessä Rocket

Matkalla saattue pysähtyi, koska veturit tarvitsivat lisää vettä. Täydennyksen aikana monet nousivat vaunuista oikomaan jalkojaan. Huskisson tuli tervehtimään Wellingtonin herttuaa. Samanaikaisesti yleisölle esiteltiin Rocketin vauhtia. Huskinsson-parka huomasi olevansa päälle syöksyvän veturin edessä. Hän hätääntyi, pyrähteli edestakaisin osaamatta väistää, ja jäi Rocketin alle. Hänen jalkansa ruhjoutuivat pahoin. Paikalle tuotiin lääkäri, joka sitoi vammat. Northumbrian-veturi vei hänet läheiseen Ecclesin kylän pappilaan, missä hän kuoli rautateiden historian ensimmäisenä uhrina.

Seurue jatkoi silti junamatkaa vähemmän hilpeissä tunnelmissa. Kun junat tulivat Mancesteriin, väkijoukko paiskoi niitä kivillä ja turnipseilla, koska Wellingtonin herttua oli erittäin epäsuosittu henkilö.

Huono-onnisesta alustaan huolimatta Liverpool-Manchester-rautatie tuotti voittoa ja kohta rautateitä rakennettiin kaikkialle Englantiin.