tiistaina, joulukuuta 06, 2005

Majakkasaaria


Utön majakka, pohjana osa Suomen majakkakarttaa

Suomen rikkonaisilla rannikoilla tarvitaan paljon majakoita. Vanhin valomajakka rakennettiin Utöhön vuonna 1753. Majakka valaistiin kynttilöillä, öljylampuilla ja korissa poltetuilla hiilillä. Se räjäytettiin Suomen sodan aikana 1808-1809, mutta uusi rakennettiin samalle paikalle 1814. Majakan miehistönä oli Ruotsin vallan aikana kaksi miestä, mutta kun Suomi liitettiin Venäjään, majakan miehistöksi tuli neljä majakkamestaria ja useita majakanvartijoita. Ylimääräiset elättivät itsensä kalastamalla silakkaa.

Utön majakan erikoisuus on kolmannessa kerroksessa sijaitseva kirkko. Pappi tuli majakalle kahdesti vuodessa. Muuna aikana majakan miehistö luki sunnuntaisin postillaa. Toinen kirkollinen majakka on Suomenlinnassa, jossa Aleksanteri Nevskin kirkko muutettiin Suomen itsenäistyttyä majakaksi.

Toiseksi vanhin Suomen majakoista on Suomenlahden Rönnskär, joka rakennettiin 1800. Sekin tuhottiin Suomen sodassa, mutta sekin korjattiin 1814. Se toimi aluksi kynttilöillä, mutta muutettiin 1822 17 öljylampun voimin toimivaksi.

Viimeisimpiä 1800-luvun majakoista oli Valassaarten majakka Merenkurkun kapeimmalla kohdalla. Majakan tarve huomattiin 1879, jolloin samana yönä Valassaaren karikolle haaksirikkoutui viisi laivaa. Valassaarilla ei ole mitään tekemistä valaiden kanssa, ne ovat saaneet nimensä valaan selkiä muistuttavista harjuistaan.

Norrskär Pohjanlahdella oli Suomen viimeisin miehitetty majakka - viimeiset majakanvartijat poistuivat vuonna 1986. Pahin Suomen majakoita koskenut onnettomuus tapahtui Norrskärissä; kolme majakanvartijaa lähti pyytämään hylkeitä ja jäi sille tielleen.

Majakkasaarista on alettu kiinnostua retkeilykohteina. Monet niitä ovat luonnonsuojelualueilla. Suomen Majakkaseura listaa matkailukohteina toimivia majakkasaaria.



Sisämaan asukkaana minua kiinnostaa eniten Siilinkari, Näsijärvessä sijaitseva sektoriloisto. Siilinkariin höyrylaiva Kuru haaksirikkoutui vuonna 1929 ja vei mennessään 138 henkeä. Kuvassa on Kuru muutamia minuutteja ennen onnettomuutta.

1 Comments:

Blogger Saarni said...

Hei, hieman palautetta:

Blogisi on mielenkiintoisuudessaan yksi top 10:stä seuraamistani. Kiitokset siitä. :)

Mietin vain mistä ihmeestä kaivat nämä kaikki laajat tiedot juttuihisi? Ei tarvitse kertoa jos jatkat tätä blogia hamaan tulevaisuuteen, jatkan itse sitten vaan lukemista tyytyväisenä!

12:10 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home